Wednesday, March 29, 2017

Turbulence - اضطراب

  • Posted on:  Thursday, 02 January 2014 09:55
  • Written by 
Rate this item
(0 votes)

The exhibition Mona Hatoum: Turbulence brings to the forefront the diversity of Mona Hatoum’s work over the last 30 years. Curated by Sam Bardaouil and Till Fellrath of Art Reoriented, the exhibition’s premise builds on the artist’s topical work Turbulence (2012), a 4 x 4 meter square composed of thousands of glass marbles laid directly onto the floor. Placed exactly at the centre of the exhibition, this installation lies at the heart of a linear but non-chronological trajectory whereby a number of unexpected juxtapositions echo the complexity through which the artist has managed to challenge, and at times disturb, our experience of the ordinary.

The choice of the notion of turbulence as a conceptual framework for the exhibition is derived from the thematic and formal dichotomies inherent within the artist’s work. These render it familiar yet perplexing, allowing for an intense aesthetic experience that is both inviting yet impenetrable, or, in other words, turbulent. On an internal level, turbulence echoes the artist’s questioning of self vis-à-vis one’s grappling with issues of alienation and displacement. Externally, it is a reflection of her interrogation of notions of belonging and collective memory. And finally, on a formalistic level, turbulence can be seen as resulting from the artist’s ongoing inquiry into ways of expanding the formal and material qualities of artistic expression.

Mona Hatoum: Turbulence is the artist’s largest solo exhibition to date in the Arab world. It consists of more than 70 works ranging from large-scale room installations such as Light Sentence (1992) and Suspended (2011) to smaller works on paper and sculptural objects such as Projection (2006), and Untitled (wheelchair II) (1999) respectively. It also includes some of the artist’s kinetic installations such as + and – (1994 – 2004) and Home (1999). The exhibition is punctuated with a number of the artist’s photographs like Van Gogh’s Back (1995) and Static Portraits (Momo, Devrim, Karl) (2000), as well as documentations of early performances such as Don’t Smile, You’re on Camera (1980) and The Negotiating Table (1983), highlighting the diversity of artistic undertakings that span the artist’s prolific three-decade oeuvre.

Mona Hatoum: Turbulence is on view at Mathaf: the Arab Museum of Modern art from February 7 until May 18, 2014. A fully illustrated catalogue accompanies the exhibition.

 

Mona Hatoum: Turbulence

Mathaf: Arab Museum of Modern Art

February 7, 2014- May 18, 2014

Curated by Sam Bardaouil and Till Fellrath 

 

 

 

يسلط معرض منى حاطوم: اضطراب، الضوء على مدى تنوع أعمال منى حاطوم خلال الثلاثين سنة الماضية. قيّما المعرض هما سام بردويل وتيل فيلراث من آرت ري أورينتد.يرتكز المعرض على عمل الفنانة الذي يحمل عنوان اضطراب(2012)، وهو عبارة عن مربع بمساحة 4 × 4 متر، يتكون من آلاف من القطع الزجاجية التي وضعت مباشرة على الأرض. تم وضع هذا العمل التركيبي في مركز المعرض تماماً، ليكون بذلك في قلب مسار خطي غير تسلسلي، حيث يوجد عدد من التجاورات غير المتوقعة والتي تعكس التعقيد الذي تمكنت من خلاله الفنانة أن تتحدى، وأحيانا تزعزع، تجربتنا عما هو مألوف.

إن اختيار مفهوم الاضطراب كإطار مفاهيمي للمعرض هو مشتق من الانقسامات الموضوعية والشكلية الكامنة في عمل الفنانة. وهذا ما يجعله مألوفاً ولكنّه محير في الوقت ذاته، مما يسمح بتجربة جمالية مكثفة جذابة ومبهمة  في آن معاً، أو بعبارة أخرى، مضطربة. على الصعيد الداخلي، يعكس الاضطراب تساؤلات الفنانة عن الذات في مقابل صراع الفرد مع قضايا الاغتراب والتشرد. وعلى الصعيد الخارجي، هو انعكاس لتساؤلاتها عن مفاهيم الانتماء والذاكرة الجمعية. وأخيراً، على المستوى الشكلي، يمكن أن ينظر إلى الاضطراب على أنه ناجم عن بحث الفنانة المستمر عن سبل توسيع الصفات الشكلية والمادية للتعبير الفني.

ويعدّ معرض منى حاطوم: اضطراب، أكبر معرض فردي للفنانة في العالم العربي حتى الآن، إذ يتكون من أكثر من سبعين عملاً تتراوح بين أعمال تركيبية داخلية كبيرة، مثل جملة خفيفة "لايت سينتس" (1992)، مع وقف التنفيذ"سوسبينديد" (2011)، إلى أعمال ورقية ونحتية أصغر، مثل إسقاط "بروجيكشن"(2006) ، وبلا عنوان ( كرسي متحرك II)(1999 ). ويشمل المعرض أيضاً بعض التركيبات الحركية للفنانة، مثل +و- ( 1994-2004 ) والوطن "هوم" (1999) . يتخلل المعرض عدد من الصور الفوتوغرافية الفنانة، مثل، عودة فان كوخ (1995) بوتريهات ساكنة "ستاتيك بورتريه" (مومو، ديفريم، كارل(2000) ، بالإضافة إلى توثيق لعروض الأداء الأولى مثل لا تبتسم، أنت على الكاميرا (1980) وطاولة المفاوضات (1983), وبذلك يسلط المعرض الضوء على تنوع المشاريع الفنية التي امتدت على مدى ثلاثة عقود حققت خلالها الفنانة مسيرة فنية غنية.

يقام معرض منى حاطوم: اضطراب في متحف: المتحف العربي للفن الحديث في الفترة من 7 فبراير وحتى 18 مايو 2014. يصاحب المعرض كتالوج توضيحي شامل.

 

منى حاطوم: اضطراب

متحف: المتحف العربي للفن الحديث

من 7 فبراير 2014 – ولغاية 18 مايو 2014

تقييم سام بردويل وتيل فيلراث 

Read 7377 times Last modified on Thursday, 30 January 2014 11:37
Login to post comments

Latest news

Events Calendar

Events

Sorry, no events.

Ongoing events

Sorry, no events.

Highlights

  • Nawal Al Mannai Exhibition +

    Artist’s words: It is difficult to choose a topic for a painting as I get Read More
  • Handcrafts Workshops and Outdoor Market +

    The Cultural Village Foundation – Katara In cooperation with the Ministry of Labour & Social A­airs Read More
  • 1