Wednesday, March 29, 2017

Etel Adnan In All Her Dimensions - ايتل عدنان بكل ابعادها

  • Posted on:  Sunday, 23 March 2014 11:57
  • Written by 
Rate this item
(0 votes)

In March 2014, Mathaf: Arab Museum of Modern Art in Qatar presents an exhibition of the work of Lebanese-American visual artist, poet, playwright and essayist Etel Adnan in All Her Dimensions, that is curated by Hans Ulrich Obrist. Similar to nature consisting of many dimensions, the artistic and literary oeuvre of Etel Adnan contains many different aspects. Through the exploration of this artist’s multidimensionality, the exhibition will highlight the diversity in her work. Providing an extensive overview, the display at Mathaf will include Adnan’s paintings, drawings, leporellos, tapestries, writings and films from the 1960s onwards.

 

Addressing a variety of concepts such as identity, war, and the dichotomy of home in her work, the artist takes inspiration from both her surroundings as well as her life experiences. While Adnan views painting as expressing ‘la joie de vivre’, writing is the artist’s meditation on the tragic side of the world. One important subject that is addressed in her writings is the Lebanese Civil War that lasted from 1975 to 1990.

 

Through the 11 dimensions, Etel Adnan in All Her Dimensions will provide a deeper understanding of Etel Adnan’s significant oeuvre, while also giving the audience the opportunity to explore the various developments in her work. In addition to this, connections will be shown between the different fields in which she is active until this day, rather than viewing them as separate ‘particles’.

 

“You know there is something that links all the different things. It is what we call our person. There is a link that you don’t do purposely, it’s there, it’s your sensitivity, it’s your identity really….It’s one person in different rooms.” – Etel Adnan on her exhibition at Mathaf.

 

A publication co-published by Mathaf will be released to coincide with the opening of the exhibition, and will contain many interviews with the artist by curator Hans Ulrich Obrist, writings by the artist, and essays by several other contributors, providing a significant insight into the art, writings and thinking of Etel Adnan.

 

16 March, 2014 to July 6, 2014

 

 

 

في شهر مارس 2014 يستضيف متحف: المتحف العربي للفن الحديث، معرض "ايتل عدنان بكل ابعادها" للفنانة والشاعرة والكاتبة المسرحية اللبنانية- الأميركية إيتيل عدنان، وهو من تقييم هانس أولريخ أوبريست.

 

كما الطبيعة تتألف من أبعاد مختلفة، كذلك فإن أعمال إيتيل عدنان الفنية والأدبية تحتوي على جوانب متنوعة، يمكن استكشافها من خلال هذا المعرض الذي يستضيفه متحف، والذي يأتي لتسليط الضوء على هذا التنوع والغنى في أعمالها، بحيث يتضمن لمحة عامة واسعة النطاق، تشمل اللوحات، والرسوم، والكتب المطوية على شكل أكورديون (اللوبيريلو)، والكتابات والأفلام، التي أنتجتها الفنانة منذ عام 1960 وحتى الآن.

 

تتناول الفنانة في أعمالها مواضيع متنوعة مثل الهوية والحرب والانقسامات التي تحدث في الوطن، مستلهمة ذلك من تجربتها الشخصية، ومما يحيط بها على حد سواء. وفيما تعبر لوحاتها عن "الابتهاج" فإن كتاباتها تمثل تأملاً في الجانب المأساوي من العالم، فموضوع الحرب الأهلية اللبنانية التي امتدت مابين 1975- 1990، هو أحد أهم المواضيع التي تناولتها في كتاباتها.

 

ومن خلال أحد عشر بعداً، فإن معرض "ايتل عدنان بكل ابعادها"، سوف يوفر فهماً أعمق لمجموع أعمال الفنانة إيتيل عدنان، كما سيمنح الجمهور فرصة أكبر لاستكشاف التطورات المختلفة في عملها. بالإضافة إلى ذلك، سوف يتم إيضاح صلات الوصل التي تجمع بين مختلف تلك الأنشطة، بدل النظر إليها "كجزيئات منفصلة".

"أنت تعلم أن ثمة ما يربط بين جميع الأشياء المختلفة، إنه ذلك الذي ندعوه شخصيتنا. هناك صلة لا تتعمد القيام بها، إنها هنا، إنها حساسيتك، إنها هويتك حقاً.. إنها شخص واحد في غرف مختلفة" – إيتيل عدنان، حول معرضها في متحف.

 

سيطلق "متحف" بالتزامن مع افتتاح المعرض إصداراً مشتركاً، بحيث يتضمن العديد من المقابلات التي أجراها قيّم المعرض هانس أولريخ أوبريست مع الفنانة، بالإضافة إلى كتابات الفنانة نفسها، والعديد من المقالات لكتاب آخرين، والتي تسلط الضوء على فن وكتابات وفكر إيتيل عدنان.


مارس 16 - 6 يوليو 2014

 

Read 1497 times
Login to post comments

Latest news

Events Calendar

Events

Sorry, no events.

Ongoing events

Sorry, no events.

Highlights

  • Nawal Al Mannai Exhibition +

    Artist’s words: It is difficult to choose a topic for a painting as I get Read More
  • Handcrafts Workshops and Outdoor Market +

    The Cultural Village Foundation – Katara In cooperation with the Ministry of Labour & Social A­airs Read More
  • 1