Monday, May 22, 2017

Different - مختلف

  • Posted on:  Thursday, 12 March 2015 11:20
  • Written by 
Rate this item
(0 votes)

Ameera al-Aji addresses the concept of “difference,” and the possibilities and challenges of being “different” in her abstract art. In her exploration of the “self,” the “other” and the many-facets of what she perceives as “different,” she draws on the triangles which have persisted in her memory and her interactions with her environment, and which are also part of the traditional designs widely used in the regional wool-crafts and textiles called sadou.

In her installations, Perceptions and Transitions, Interferences, and Change, Al-Aji manipulates several wooden triangles to visually capture the abstract notion of the “different.” Each of these triangles has a distinct pattern of white and blue, placed in different angles and parts of its surface. At times, these triangles are equilateral and of similar height and size, while at others they are different in terms of their angles, orientation and presentation in their given space. The metaphor underlying such abstract representation is three-fold: first, the repetitiveness of the triangles suggests the challenges one may face continuously in one’s everyday life; second, the variety of their sizes highlight the diverse levels of intensity of a given challenge one might face; third, the difference in their angles and positioning in space depict transitions we experience during various stages of our lives.

In Celebration of Differences, a series of six large-scale rectangular canvases, Ameera al-Aji marks her move towards experimentation with space and extensive use of white and blue. In fact, she initially painted the Celebration of Differences 1 and 2 in black and white, but recreated them using light layers of white and blue in addition to acrylic and mixed media. Such transition towards brighter canvasses and lighter shades and nuances suggests the artist’s negotiation and reconciliation reflected in her appreciation of the aesthetics and effects the white and blue may have on the viewer. The extraction of the inner abstract thoughts from a human being’s mind and their projection on massive canvases represent a dialogue between the inside and the outside, a manifestation of the possibilities of experimentation with the issue of perspective and the notion of change.

 

Venue

At Katara Gallery 2 – Bldg 18

From 1 March 2015 10:00 am until 20 March 2015 10:00 pm

 

 

تتناول أميرة العجي مفهوم “الاختلاف”، والإمكانيات والتحديات التي تَكمن فيما هو “مختلف” في فنها التجريدي. وتستكشف “الذات”، و “الآخر” والجوانب العديدة لإدراكها لِما هو “مختلف” حيث تلجأ إلى المثلثات التي ضلت ملازمةً لذاكرتها وتفاعلاتها مع بيئتها، والتي تُشكل جزءًا من التصاميم التقليدية المستخدمة على نطاق واسع في الحِرف اليدوية المصنوعة من الصوف والمنسوجات الإقليمية التي يُطلق عليها اسم “السدو”.

وتَستخدم العجي في أعمالها التركيبية “تصورات وانتقالات” و “تداخلات” و”التَّغيُّر” مثلثات خشبية من أجل إضفاءِ الصبغة البصرية على الخصائص التجريدية لمفهوم “المختلف”. وتتضمن كلٌّ من هذه المثلثات تشكيلة متميزة من الأبيض والأزرق، حيث وُضعت في زوايا وأجزاء مختلفة من سطحها. ففي بعض الأحيان، هذه المثلثات متساوية من حيث ارتفاعها وحجمها وطول أضلاعها، بينما في البعض الآخر، فهي مختلفة من حيث زواياها واتجاهاتها وتركيباتها في مكان معين. وتتضمن استعارة هذا التمثيل التجريدي ثلاثة مستويات: أولا، يوحي تكرار المثلثات إلى التحديات التي قد يواجهها شخص ما باستمرار في حياته اليومية؛ ثانيا، تسلط الأحجام المتنوعة لهذه المثلثات الضوء على المستويات العديدة للتحديات وشدتها، والتي قد تواجه إنساناً ما؛ ثالثا، تُصور مختلف زوايا المثلثات واتجاهاتها المحطات الانتقالية التي نَمُر بها خلال مراحل مختلفة من حياتنا.

وتشتمل “احتفالية الاختلافات” على سلسلة من ست لوحات كبيرة مستطيلة، والتي تُبرز أميرة العجي من خلالها تجاربها بالمكان واستخدامها للأبيض والأزرق بشكل خاص. وفي الواقع، رَسمت العجي في البداية “احتفالية الاختلافات 1 و 2″ بالأبيض والأسود، ولكنها أعادت إبداعها مستخدمةً طبقات من الأبيض والأزرق بالإضافة إلى ألوان الأكريليك ووسائط مختلفة. كما يوحي انتقال العجي إلى استخدام لوحات ذات ألوان باهتة وأكثر تبايناً وتَدرُّجا إلى استحضار الفنانة للمحادثة والمناغمة التي تعكس مدى تذوقها الفني لجماليات الأبيض والأزرق، والتأثيرات التي قد تَتولد من شأنها على المُشاهد. ويُمثّل استخراج الأفكار المُجردة المختزنة لدى العقل الإنساني وإسقاطها على لوحات ضخمة حواراً بين ما هو باطني وظاهري، ومظهراً من مظاهر إمكانيات التجريب في مسألة االرُّؤية ومفهوم التَّغَيُّر.

 

المكان

كتارا - (القرية التراثية جاليري) 2 مبنى 18

من 1 مارس 2015 وحتى 20 مارس 2015 من الساعة 10 صباحاً وحتى 10 مساءً

 

Read 1297 times
Login to post comments

Latest news

Events Calendar

Events

Sorry, no events.

Ongoing events

Sorry, no events.

Highlights

  • Nawal Al Mannai Exhibition +

    Artist’s words: It is difficult to choose a topic for a painting as I get Read More
  • Handcrafts Workshops and Outdoor Market +

    The Cultural Village Foundation – Katara In cooperation with the Ministry of Labour & Social A­airs Read More
  • 1